zondag 28 september 2014

Oogstjurk

Een gele jurk met rijpe korenaren, speciaal voor de herfstige zonnestralen.


Mijn eigen zonnetje straalt er nog meer door. Ze heeft er lang genoeg op moeten wachten (*), maar verklaarde daarstraks dat het haar "nieuwe lievelingsjurkje is!"
Waarop ik zei: "Ah, zo snel al!?"
"Snel? Ik vind het al de hele dag mijn lievelingsjurk!"


Het patroontje is de 'Fairy Tale Dress' van Oliver & S. Een jurkje dat me vooral omwille van de tulpmouwtjes kon bekoren. Al moet het gezegd dat het maken ervan, net omwille van die mouwen, me nu iets minder bekoort...


Ah, de mouwen! Vijf keer heb ik ze uitgehaald! Vijf keer! En toen vond ik dat het genoeg geweest was en ben ik ze met de schaar te lijf gegaan, zodat ik ze in hun nieuwe vorm tenminste deftig in het mouwgat kreeg.


Dat is alles wat ik er hier en nu over ga zeggen, want gelukkig zitten de mouwen nu wél mooi en dat is uiteindelijk wat telt! Al doe ik later deze week misschien wel een boekje open over wat ik precies gewijzigd heb; uit voorzorg heb ik de stappen immers gefotografeerd :-)


Goed, de jurk dus! Fairy Tale beschrijft het wel enigzins, want toen de dochter deze ochtend zo de tuin inwandelde, verklaarde de oudste broer meteen dat hij "even dacht dat er een prinses stond". Glunderen deed ze :-)


Het hele jurkje is gevoerd met katoenen batist, waardoor het rokdeel nog wat wijder gaat staan.


Het rokje zelf heb ik wel een beetje moeten inkorten, omdat ik wat te weinig stof had - de lap resideerde al twee jaar in de voorraad, en kleine meisjes hebben nu eenmaal de neiging om op twee jaar tijd behoorlijk te groeien!


Al vind ik dat dat met zo'n retropatroontje wel mag, zo'n kort wiprokje. Het lintje-met-strik geeft het gehaal een feestelijk toets en verbergt meteen de aanzet van de rimpelrok. En nu: genieten!


(*) Wachttijd veroorzaakt door onder meer: de linkermouw vijf keer uithalen en zes keer innaaien, de rechtermouw drie keer, de overlock die het net voor de laatste bewerkingen liet afweten, de rimpeldraden die tot drie keer toe braken (argh!) en een kleine week ziek geweest... Enfin, eind goed, al goed!

6 opmerkingen:

  1. Prachtig jurkje in een oh zo mooie stof, die strik maakt het echt af en euhm, die mouwen zien er mij toch geslaagd uit hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Het heeft dan ook behoorlijk wat moeite gekost om ze te doén slagen ;-) Maar nu zoooooo content dat het gelukt is :-)

      Verwijderen
  2. Wauw,proficiat,prachtig jurkje!!
    En wat straalt ze er in... Feeëriek bijna...
    Die mouwen zien er trouwens prachtig uit...maar ziet er ni gemakkelijk uit...
    Beetje hoog gegrepen voor mij...nog veel oefenen... ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meci, Debby! Als kleine meisjes maar jurkjes kunnen aantrekken, hee - dan stralen ze bijna vanzelf ;-)

      Verwijderen